Wielu z nas nie wie, co robić, gdy przychodzi czas aby wyczyścić łańcuch w jednośladzie. Są tacy, którzy wolą oddać rower do serwisu niż samodzielnie się nim zająć. Co zrobić, kiedy chcemy sami oczyścić łańcuch domowym sposobem?
Majsterkowicze będą potrzebowali skuwacza ( inne nazwy: rozkuwacz, imadełko), benzyny ekstrakcyjnej (dostępna w każdym hipermarkecie i marketach budowlanych) i słoika. Łańcuch należy zdjąć, włożyć do słoika i zostawić na kilka godzin (np. całą noc). Po tym czasie należy wstrząsnąć mocno słoikiem w celu usunięcia ewentualnych pozostałych zanieczyszczeń, wyjąć łańcuch, wytrzeć dokładnie i chwilę poczekać, aż benzyna odparuje. Potem należy dokładnie nasmarować łańcuch, założyć za pomocą tego samego skuwacza i gotowe.
Co zrobić, kiedy nie chcemy zdejmować łańcucha? W sklepach sportowych a nawet zwykłych hipermarketach są dostępne przyrządy do czyszczenia łańcuchów rowerowych (koszt około 30 złotych). Do naszej „maszynki czyszczącej” nalewamy rozpuszczalnik (może być benzyna ekstrakcyjna), nakładamy przyrząd na łańcuch i kręcimy pedałami, aż rozpuszczą się wszystkie zanieczyszczenia. Zdejmujemy przyrząd, wycieramy łańcuch do sucha i smarujemy dokładnie.
Możemy też przeprowadzić czyszczenie łańcucha rowerowego przy pomocy benzyny ekstrakcyjnej, pędzla (może być też niewielka szczoteczka) i zwykłej szmaty (nie pozostawiającej włókien). Nie zdejmując łańcucha, smarujemy go benzyną przy pomocy pędzla, aby płyn dostał się we wszystkie zakamarki. Potem dokładnie wycieramy w szmatę, kręcąc pedałami. Jeśli napęd jest bardzo zabrudzony możemy go poszorować pędzlem aby usunąć wszystkie pozostałości smaru. Po myciu wycieramy łańcuch do sucha i smarujemy.
Jeśli nie mamy żadnych specjalnych narzędzi do serwisowania roweru, albo zwyczajnie chcemy to zrobić jak najmniejszym nakładem pracy i bez większych szans na pobrudzenie się nadal mamy szansę, aby wyczyścić nasz łańcuch sposobem w pełni domowym. Będziemy potrzebowali środka do czyszczenia hamulców samochodowych w sprayu. Jest to specyfik dostępny w marketach i w sklepach internetowych. Należy zabezpieczyć części lakierowane i gumowe roweru przed działaniem środka czyszczącego (np. folią ochronną). Po zabezpieczeniu pojazdu spryskujemy cały napęd sprayem. Opakowania są wyposażone w specjalne rurki, dzięki którym środek nie rozpryskuje się na dużej powierzchni, a potrzebną ilość możemy aplikować precyzyjnie nawet w każde ogniwo łańcucha. Rozpuszczone zanieczyszczenia pod wpływem sprężonego powietrza wypłyną same a oczyszczone w ten sposób części należy pozostawić na krótko do wyschnięcia. Następnie trzeba zakonserwować je odpowiednim smarem do roweru.
Jak widać domowych sposobów serwisowania napędu w rowerze jest wiele – każdy może wybrać odpowiedni dla siebie, w zależności od posiadanych warunków i wyposażenia. Na szczęście nie trzeba mieć do tego wielu specjalnych narzędzi, a nawet bez żadnych jesteśmy w stanie zadbać o stan swojego roweru. Należy przy tym pamiętać, że zawsze po myciu łańcucha rowerowego należy go potem dokładnie nasmarować, najlepiej dedykowanym smarem do rowerów.