Czyszczenie lamp samochodowych to temat często poruszany wśród kierowców i miłośników motoryzacji. Brudne reflektory w samochodzie to nie tylko problem posiadaczy starszych aut, to również kłopot kierowców, którzy zakupili samochód niedawno. Większość współczesnych aut jest wyposażona w lampy samochodowe wykonane z tworzywa sztucznego. Materiał ten jest podatny na szkodliwe oddziaływanie czynników zewnętrznych, które przyczyniają się do utraty blasku reflektorów. Do tych czynników zaliczamy piach i żwir odpryskujący z podłoża drogi, kwaśne opady, sól drogową oraz promieniowanie słoneczne. Zadbanie o wygląd naszych lamp i przywrócenie im blasku nie powinno być wyłącznie motywowane estetyką pojazdu, ale bezpieczeństwem poruszania się po drodze. Dobrze wypolerowane reflektory bez zabrudzeń to czystsze światło i lepsza widoczność w trasie.

Wiele warsztatów oferuje czyszczenie lamp samochodowych w cenie ok. 100 zł, ale możemy zrobić to również samemu na swoim podwórku lub w garażu. Do regeneracji naszych reflektorów potrzebujemy: grubą taśmę klejącą, papier wodny (jest to specjalny wodoodporny papier ścierny), ściereczka (proponuję użyć tej z mikrofibry), środek do mycia szyb, środek do czyszczenia i polerowania reflektorów (najlepiej pasta), środek zabezpieczający przed promieniowaniem UV.

Klosz lampy możemy zdemontować i przystąpić do jego regeneracji lub zostawić wmontowany w karoserie pojazdu. W drugim przypadku musimy obkleić taśmą karoserię otaczającą lampę, aby nie uszkodzić lakieru błotnika i maski. Zaczynamy od wstępnego umycia i odtłuszczenia reflektora czyli przygotowania naszej powierzchni do dalszej pracy. Ten krok wykonujemy przy użyciu ściereczki i środka do mycia szyb. Następnie przechodzimy do usunięcia zewnętrznej warstwy zabrudzeń za pomocą papieru wodnego. Stosujemy naprzemienne ruchy papierem ściennym w płaszczyźnie pionowej i poziomej, nigdy nie wykonujemy ruchów okrężnych. Czyszczenie lamp samochodowych o mocnym stopniu zmatowienia wymaga papieru ściernego o gradacji rzędu 800 – 1 500, do reflektorów o lekkim zmatowieniu używamy gradacji 2 500 – 3000. Wykonując ruchy papierem ściernym od czasu do czasu zwilżamy wodą papier i całą powierzchnię lampy. Po zeszlifowaniu zdegenerowanej warstwy przystępujemy do wypolerowania klosza lampy. Stosujemy do tego pastę polerującą, którą rozprowadzamy ściereczką lub maszyny polerskiej na obrotach ok. 1 000 obrotów na minutę. Środek polerujący nakładamy na ostudzony klosz lampy, należy odczekać pewien czas jeśli nagrzał się podczas naszych ruchów szlifierskich. Nasz reflektor jest już prawie gotowy, ostatnim krokiem będzie nałożenie środka zabezpieczającego przed promieniowaniem UV. Tym środkiem może być bezbarwny lakier lub powłoka ceramiczna rozprowadzona na klosz lampy samochodowej. W przypadku dalszej konserwacji lamp wystarczy od czasu do czasu przetrzeć reflektory środkiem do mycia szyb i pastą polerującą. W sklepach z akcesoriami samochodowymi dostępne są gotowe zestawy środków czyszczących i narzędzi ułatwiających czyszczenie lamp samochodowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here