Każdy samochód z silnikiem o zapłonie samoczynnym wyprodukowany po 2010 roku musi być wyposażony w filtr cząstek stałych. Filtry te niestety po pewnym czasie ulegają zapchaniu. Wielu kierowców zastanawia się czy czyszczenie filtra DPF jest możliwe.
Na samym początku warto nadmienić do czego służy i jak skonstruowany jest filtr DPF. Zadaniem urządzenia jest oczyszczanie gazów spalinowych z zawartych w nich popiołów i sadzy. Jest to urządzenie mające kształt rury, wewnątrz której zamontowano bardzo wiele rurek o możliwie jak największej powierzchni. Wykonane są one najczęściej z materiałów ceramicznych bądź też rzadziej z metalu. Rurki te pokryte są materiałem porowatym, który ma za zadanie wyłapanie cząstek sadzy i popiołów na ich ściankach. Osadzona sadza przy odpowiednich warunkach ulega spaleniu na skutek długotrwałego pobytu w strefie wysokich temperatur. Popioły jednak nie mogą się już dalej utleniać, gdyż są one jednym z produktów końcowych reakcji spalania. Gromadzące się popioły, a w przypadku niewłaściwej eksploatacji pojazdu także i sadza powodują nieubłagane zatykanie się filtra. Średnio po około 150 tysiącach przejechanych kilometrów urządzenie zatka się popiołami i konieczne będzie czyszczenie filtra DPF bądź też jego wymiana. W przeciwnym razie samochód nie przejdzie badań składu spalin na stacji diagnostycznej. Niedrożność filtra jest mierzona poprzez pomiar ciśnienia spalin na wejściu i wyjściu urządzenia oraz porównanie tych wartości. Trzeba tutaj pamiętać, że czyszczenie filtra DPF jest rozwiązaniem dużo tańszym od jego wymiany. Kosztuje ono około 900 złotych, natomiast nowe urządzenie wraz z kosztem montażu to już wydatek oscylujący wokół kwoty sześciu tysięcy złotych.
W związku ze znacznym rozpowszechnieniem samochodów wyposażonych w filtry DPF opracowano metody ich czyszczenia oraz regeneracji. Jako pierwsza na rynku pojawiła się metoda polegająca na wypalaniu sadzy osadzonej w filtrze poprzez podniesienie temperatury spalin. Metoda ta może prowadzić do uszkodzenia zarówno samego filtra jak i silnika samochodu, który podczas wypalania poddawany jest znacznemu obciążeniu. W niektórych samochodach zastosowanie znalazły aktywne systemy wypalania sadzy poprzez zmianę trybu pracy silnika, który emituje zwiększoną ilość tlenków azotu. Tlenki azotu przepływając przez filtr powodują utlenienie zalegającej w nim sadzy. Metody te nie rozwiązują jednak problemu gromadzących się popiołów.
Kolejnym sposobem na czyszczenie filtra DPF jest zastosowanie ultradźwięków. Metoda ta pozwala na pozbycie się zarówno sadzy, jak i popiołów. Jest ona jednak ryzykowna gdyż użycie ultradźwięków może doprowadzić do pokruszenia kruchego wkładu filtra a w efekcie do nieodwracalnego zniszczenia.
Najlepszą obecnie stosowaną metodą jest czyszczenie wodne. Zdemontowany filtr trafia do wanny z gorącą wodą i środkiem zmiękczającym popioły. Następnie wędruje do maszyny która za pomocą uderzeń wodnych wybija popiół z kanalików.
Jak widać czyszczenie filtra DPF możliwe jest na wiele sposobów i jest to rozwiązanie zdecydowanie tańsze od montażu nowego urządzenia.